سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درس و فراگیری دانش، مایه باروری شناخت است . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :5
کل بازدید :349481
تعداد کل یاداشته ها : 97
103/2/1
11:4 ص
توضیحاتی درباره پیامک‌های برخی مخاطبان درباره واریز یارانه‌ها
خراسان - مورخ سه‌شنبه 1390/12/16 شماره انتشار 18072

پس از درج مطلبی در صفحه 2 روزنامه خراسان با تیتر «گزارشی از روند واریز یارانه 14 ماه گذشته به حساب سرپرستان خانوار» در پاسخ به پیامک های ارسالی به روزنامه مبنی بر این که یارانه پرداختی در هر ماه مربوط به ماه قبل می باشد، برخی از مخاطبان در واکنش به چاپ این گزارش بر موضع خود درباره واریز یارانه ها پافشاری کردند به گونه ای که یکی از مخاطبان اظهار داشت: «چرا دولت یارانه بهمن را پرداخت نکرده از اسفند صحبت می کند». شهروندی دیگر در پیامک خود این گونه نوشت: «یارانه ای که دولت در بهمن پرداخت کرد، یارانه دی ماه بود چون قبلا یارانه هر ماه را در پایان ماه پرداخت می کرد» یکی دیگر از مخاطبان روزنامه این مطلب را پیامک کرد: «یارانه دریافتی 28 آذرماه مربوط به آذر و دی ماه 89 بوده است و یارانه دریافتی 89.12.1 مربوط به بهمن و اسفند 89 است پس یارانه پرداختی 90.2.1مربوط به فروردین ماه 90 است. با این حساب (پرداخت یارانه) یک ماه عقب است.» در پاسخ به این گروه از مخاطبان ضمن تشکر از این که به روزنامه خراسان اعتماد دارند و دغدغه ها و انتقادات خود را با ستون حرف مردم این روزنامه در میان می گذارند خواهشمندیم به دقت نکاتی را که در ادامه آمده است مطالعه کنند. به نظر می رسد اختلاف محاسبات بین برخی از مردم و دولت درباره یارانه پرداختی ماه های سال به نوبت نخست پرداخت یارانه در 28 آذر 89 بازگردد. چرا که به گفته یکی از شهروندان یارانه 28 آذر 89 مربوط به آذر و دی همان سال است. درحالی که دولت در زمان آغاز اجرای هدفمندی یارانه ها اعلام کرده بود یارانه واریزی مربوط به ماه های دی و بهمن است. برای قضاوت در این باره لازم به یادآوری است که زمان رسمی آغاز اجرای هدفمندی یارانه ها 28 آذر 1389 بود. به عبارت دیگر از نخستین ساعت بامداد 28 آذر 89 قیمت چند قلم کالای مشمول هدفمندی از جمله بنزین، گازوئیل، آب، برق، گاز ، نان و مواردی دیگر افزایش یافت و قرار شد برای جبران این افزایش قیمت یارانه نقدی توزیع شود. بر این اساس یارانه نوبت اول که معادل 2ماه یارانه می  باشد باید شامل 28 آذر تا 28بهمن 89 شود. در حالی که آن چه که دولت اعلام کرده این است که یارانه پرداختی در 28آذر شامل 2ماه دی و بهمن یعنی 10.1 تا 89.12.1 است.اگر به همین ترتیب یارانه پرداختی را حساب کنیم می بینیم یارانه 14ماه واریز شده است که در حقیقت شامل یارانه پرداختی از 89.9.28 تا 90.11.28می باشد. هرچند دولت یارانه پرداختی را از اول دی 89 تا پایان بهمن 90 به حساب آورده است و اعلام کرده که یارانه اسفند نیز تا پایان همین هفته پرداخت می شود. به این ترتیب مشاهده می کنید که در این میان فقط یارانه 3روز پایانی آذر 89 توسط دولت پرداخت نشده است. لذا به نظر می رسد ریشه اختلاف محاسبات به این برمی گردد که برخی شهروندان آذر 89 را نیز جزو ماه های دریافت یارانه محاسبه کرده اند. در حالی که فقط 3 روز انتهایی این ماه جزو زمان اجرای هدفمندی و افزایش قیمت کالاهای مشمول یارانه می باشد و البته به نظر می رسد تنها طلب باقی مانده از دریافت یارانه فقط مربوط به همین 3 روز باشد.


  
  
در پاسخ به سوالات تعدادی از مخاطبان خراسان تهیه شد
گزارشی از روند واریز یارانه 14 ماه گذشته به حساب سرپرستان خانوار
خراسان - مورخ دوشنبه 1390/12/15 شماره انتشار 18071

در روزهای اخیر برخی شهروندان در تماس با روزنامه خراسان و ارسال پیامک به ستون حرف مردم روزنامه اظهار داشتند یارانه پرداخت شده طی ماه های اخیر مربوط به ماه قبل می باشد و بر این اساس مبلغی که طی روزهای آینده تحت عنوان یارانه اسفند واریز خواهد شد در حقیقت یارانه بهمن است. با این حال بررسی های خبرنگار ما حاکی از این است که یارانه واریزی هر ماه مربوط به همان ماه است و بر همین اساس یارانه واریز شده در 18 بهمن یارانه ماه بهمن محسوب می شود، اطلاعات دریافتی خبرنگار ما از دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها در استان خراسان رضوی و بررسی یارانه پرداختی یک خانوار 2 نفره نشان می دهد تا کنون 12 نوبت یارانه به حساب این شهروند واریز شده است که نوبت اول و دوم هر کدام مربوط به یارانه 2 ماه می شود و بر این اساس یارانه 14 ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است. بر این اساس یارانه نوبت اول برای دی و بهمن همزمان با اجرای قانون هدفمندی در 28 آذر 89 قابل برداشت شد. یارانه اسفند 89 و فروردین 90 نخستین روز اسفند 89 واریز شد و پس از آن پرداخت یارانه به جای هر 2 ماه یک بار، ماهانه شد. یارانه اردیبهشت 90 روز اول همان ماه، یارانه خرداد روز 31 اردیبهشت، یارانه تیر روز اول همان ماه، یارانه مرداد روز 11 همان ماه، یارانه شهریور روز نهم همان ماه، یارانه مهر روز دوازدهم همان ماه، یارانه آبان روز نهم همان ماه، یارانه آذر روز سیزدهم همان ماه، یارانه دی روز سیزدهم همان ماه و یارانه بهمن روز هجدهم همان ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. هر یک از شهروندان نیز با مراجعه به سایت سامانه اعلام حساب خانوار به آدرس www.refahi.ir در بخش «اعلام اطلاعات یارانه پرداختی» می توانند میزان یارانه دریافتی خود از ابتدا تا کنون را رصد کنند. افرادی که ممکن است یارانه کمتری دریافت کرده باشند می توانند با مراجعه به بخش سوالات متداول یارانه در این سایت مشکل خود را پیگیری کنند.همچنین دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها در استان خراسان رضوی نیز اظهارات برخی شهروندان درباره عقب بودن یک ماهه در واریز یارانه را تکذیب کرد. شهابی در گفت وگو با خبرنگار ما اعلام کرد: یارانه واریزی در هر ماه مربوط به همان ماه است. وی اضافه کرد: در ماه های ابتدایی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، واریز یارانه هر 2 ماه یک بار بود که سپس ماهانه شد. رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی درباره زمان واریز یارانه نیز گفت: ابتدا اوایل ماه یارانه واریز می شد ولی به دلیل شلوغی و ترافیک عملیات بانکی در اوایل ماه، واریز یارانه به اواسط ماه موکول شده است. به گفته وی یارانه اسفند تا انتهای همین هفته به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

جدول واریز یارانه یک خانوار دونفره

یارانه- ریال نوبت تاریخ واریز

1780000 اول 28/9/89

1780000 دوم 1/12/89

910000 سوم 1/2/90

910000 چهارم 31/2/90

910000 پنجم 1/4/90

910000 ششم 11/5/90

910000 هفتم 9/6/90

910000 هشتم 12/7/90

910000 نهم 9/8/90

910000 دهم 13/9/90

910000 یازدهم 13/10/90

910000 دوازدهم18/11/90


  
  

 

یک ماه یارانه به تعویق می‌‌افتد؟

طبق اعلام دبیر خانه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها یارانه نقدی 45هزار و 500 تومانی آبان‌ماه فردا 21 آبان‌ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. این در حالی است که طبق آخرین اعلام عمومی، قرار بود یارانه نقدی هجدهم هر ماه به حساب سرپرست خانوار واریز شود، اما با این تاخیر به نظر می‌رسد اتفاقی که در ماه‌های نخست پرداخت یارانه نقدی افتاد، قرار است بار دیگر تکرار شده و یک ماه یارانه نقدی خانوار پرداخت نشود.

به گزارش قدس انلاین ،بیستم آبان سال 89 بود که برای نخستین بار یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. قرار بر این بود که یارانه نقدی به صورت ماهانه پرداخت شود. در مرحله اول پرداخت یارانه نقدی، این مبلغ به صورت دوماهه و قبل از اجرای طرح به حساب مردم واریز شد، اما به‌تدریج با گذشت زمان، واریز یارانه‌های نقدی به جای دو ماه به یک ماه تبدیل شد و زمان واریز هم از ابتدای هر ماه به اواسط ماه تغییر کرد.

به نوشته تهران امروز،نخستین تاخیر درست 40 روز بعد از پرداخت یارانه مرحله اول روی داد که برای دومین بار حساب‌های بانکی سرپرستان خانوار تغییر را احساس کرد. تاخیر پرداخت یارانه در آخرین روز پاییز 89، دور از ذهن نبود، چون هنوز آمارهای ستاد هدفمندی در حال تکمیل بود. اما سومین مرحله از پرداخت یارانه نقدی زمانی اتفاق افتاد که 51 روز از زمستان سپری شده بود.

این زمان آنقدر جابه‌جا شد که در نهایت در مرحله چهارم با اول اردیبهشت 90 همراه شد. پس از این بود که مسئولان قول مساعد دادند که یارانه نقدی زین پس اول هر ماه پرداخت شود. اما این رویداد مشکلات جدیدی را برای شبکه بانکی کشور ایجاد کرد و آن این بود که به دلیل همزمانی با اول هر ماه و پرداخت حقوق سازمان‌ها، مراجعه‌کنندگان به دستگاه‌های خودپرداز دو برابر می‌شوند و شبکه شتاب توان تحمل این فشار را ندارد.

این بود که پس از مرحله پنجم و ششم، در مرداد ماه سال 90، یارانه نقدی در یازدهم ماه پرداخت شد.

ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که برای برطرف شدن مشکل سیستم بانکی و کاهش حجم فعالیت‌ها در روزهای خاصی از ماه، یارانه نقدی نیمه و نهایتا تا هجدهم هر ماه به حساب خانوار واریز می‌شود.

در فاصله ماه‌های مهر تا پایان سال 90 تقریبا این قول دولتی‌ها اجرایی شد و یارانه نقدی در فاصله نهم تا هجدهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد؛ اما در این میان نکته بسیار ظریفی وجود داشت که از دید بسیاری پنهان نماند.

شاید در نگاه نخست، روزهای واریز شدن یارانه نقدی تفاوتی نکند؛ اما در پرداخت‌هایی که سقف انتهایی ندارند، یعنی باید به‌صورت مداوم پرداخت شوند، تغییر در روز پرداخت و تبدیل شدن پرداخت قبل از ماه به آخر ماه بعد، به معنای پرداخت نشدن یک ماه مستمری می‌باشد.

به عبارت دیگر، دولت به جای آنکه یارانه ماه آبان را در اواخر مهر پرداخت کند، این یارانه را در اواخر آبان پرداخت می‌کند و به همین ترتیب در ماه آذر و دی نیز تاخیر ایجاد می‌شود و در عمل یک ماه پرداخت نقدی انجام نمی‌شود. این اتفاق در سال 90 یک بار روی داد.

نخستین یارانه نقدی سال 90 اولین روز اردیبهشت به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و آخرین یا یازدهمین یارانه نقدی این سال، هفدهم اسفند واریز شد و به این ترتیب در سال 90، دولت یک مرحله از یارانه نقدی را واریز نکرد. در سال 91 نیز تاخیرهایی که در روزهای واریز یارانه نقدی ایجاد شده به‌طوری بوده که در نهایت روز واریز را به بیست‌و یکم سوق داده است.

حالا باید دید در سال‌جاری، آیا دولت قصد دارد با چند روز تاخیر در هر ماه برای واریز یارانه نقدی، به جز حرف‌ها و حاشیه‌های زیادی که ایجاد کرده، مجددا یک ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار پرداخت نکند؟


  
  

 

رهایی از خستگی با مصرف قرص آهن

مصرف قرص آهن در زنان می‌تواند عاملی برای رفع خستگی مزمن در آنها باشد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا محققان با انجام تحقیقات خود روی زنانی که کم خونی ندارند ولی قرص آهن می‌خورند نسبت به گروهی که دارونما یا پلاسبو مصرف می‌کنند دریافتند مکمل‌های آهن می‌توانند باعث بهبود خستگی مزمن در آنها شوند.

مصرف 80 میلی‌گرم آهن به صورت روزانه در زنان مورد مطالعه با کاهش 48 درصدی شدت خستگی مزمن همراه بوده و این در حالیست که گروهی که تحت تجویز دارونما بودند با کاهش 29 درصدی در خستگی مواجه بودند که مصرف آهن نتایج بهتری را نشان داد.

براساس گزارش وبدا، در صورت ایجاد تغییراتی در زندگی مانند بیشتر خوابیدن، مصرف غذاهای مغذی، ویتامین‌ها و مایعات بیشتر اگر همچنان احساس خستگی کردید باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و دلایل آن را بررسی کنید.

البته به گفته محققان احساس خستگی همیشه نمی‌تواند ناشی از بروز بیماری خاصی در افراد باشد و ممکن است جزئی از شخصیت آنها باشد با این حال در صورت بروز خستگی و نداشتن هیچ بیماری خاصی لازم است میزان فریتین که ذخیره آهن را در بدن نشان می‌دهد نیز چک شود.

نتایج این مطالعه زنان و دختران را حتی اگر کم‌خونی ندارند برای داشتن شادابی و سرحالی بیشتر به مصرف قرص آهن تشویق می‌کند.


  
  

درآمد میلیاردی دولت از ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل کل درآمد دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از آغاز به کار این اپراتور تاکنون را 81 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از این مبلغ 5 هزار و 600 میلیارد تومان به دولت پرداخت شده است.

به گزارش قدس آنلاین،علیرضا قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با فارس با بیان این  مطلب و با اشاره به اینکه پوشش جمعیتی ایرانسل اکنون نزدیک به 82 درصد است، گفت: در خصوص پوشش شهرها بیش از 2200 شهر و دهستان و بیش از 24 هزار روستای کشور با رشد سالانه ترکیبی 57 درصد در پوشش شهری، تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

دزفولی اظهار داشت: در پوشش جاده‌ای هم بیش از 21 هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی کشور با رشد سالانه ترکیبی 61 درصد تحت پوشش هستند. در حوزه پوشش جمعیتی رشد سالانه ترکیبی 13 درصد است.

به گفته وی، به میزانی که پوشش جمعیتی افزایش می‌یابد، افزایش یک درصدی پوشش جمعیتی شبکه ممکن است سرمایه‌گذاریی را طلب کند که در ابتدا برای 5 یا 10 درصد پوشش شبکه انجام شده است.

مدیر عامل ایرانسل با اشاره به پوشش شبکه تلفن همراه ایرانسل در سراسر کشور و تمام منطقه خلیج فارس نیز گفت: در پروانه صادره برای ایرانسل در سال هفتم قراردادی باید حدود 9 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور تحت پوشش قرار می‌گرفتند اما تا 30 مهر ماه امسال، 21 هزار و 515 کیلومتر از جاده‌ها را تحت پوشش قرار داده ایم.

وی افزود: در طی این مدت ایرانسل بیش از 16 هزار سایت با رشد ترکیبی 38 درصد در کشور نصب و را‌ه‌اندازی کرده است که ظرفیتی معادل 104 هزار TRX در سطح کشور ایجاد کرده است.

به گفته دزفولی، ایرانسل در سال جاری علاوه بر تکمیل همه پروژه‌های Core و سوئیچ‌های اصلی شبکه در 10 مرکز سوئیچ اصلی، پروژه سوئیچ‌های فرعی در همه استان‌های کشور را تکمیل کرده و درحال حاضر از 47 سوئیچ فرعی در 31 استان کشور برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به پوشش 82 درصدی در کل شهرهای کشور، گفت: ایرانسل در چارچوب پروانه خود باید در مهر 91 میزان قطعی تماس‌های خود را به 1.5 درصد می‌رساند که درحال حاضر متوسط قطع تماس در شبکه ایرانسل 79 صدم درصد است.


  
  
   1   2      >