سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ مؤمنان نزد خداوند متعال، کسی است که در راه فرمانبری خدا بکوشد، خیرخواه امّت پیامبرش باشد، در عیب هایش بیندیشد و آگاه گردد، خِرد ورزد و عمل کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :13
بازدید دیروز :9
کل بازدید :349091
تعداد کل یاداشته ها : 97
103/1/10
1:57 ع

نشانه‌های سکته مغزی چیست؟

پزشکان می‌گویند: تشخیص و درمان به موقع شانس بهبودی کامل را در صورت بروز سکته مغزی بالا می‌برد اما برای این کار حتماً باید علایم سکته مغزی را به درستی بشناسیم.
 


 به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث‌دی‌نیوز آمریکا، بی‌حسی یا ضعف ناگهانی در صورت، دستها و پاها در یک طرف از بدن، سردرگمی و مشکل در صحبت کردن از نشانه‌های فردی است که گرفتار سکته مغزی شده است.

 پزشکان و کارشناسان می‌گویند بیشتر شانس بهبودی در این است که سکته هرچه زودتر مورد تشخیص و درمان شود.

 دکتر «رندولف مارشال»، رئیس بخش سکته مغزی در بیمارستان نیویورک وابسته به کلیسای مشایخی پروتستان، مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا گفت: زمانی که فردی به سکته مغزی دچار می‌شود، ممکن است با تغییرات فیزیکی خفیف یا قابل توجهی روبه‌رو شود.

 وی افزود:‌ موثرترین راه برای جلوگیری از آسیب دائمی ارتباط با سکته مغزی این است که نشانه‌‌های حمله را شناسایی و سپس بلافاصله مراقبتهای پزشکی را آغاز کرد.

 سرگیجه و مشکلات در راه رفتن، از دست دادن بینایی در یک یا هر دو چشم و سردرد شدید که ناگهان بدون هیچ دلیل روشنی می‌آید، نشانه‌های دیگری است که نشان می دهد که فرد دچار سکته مغزی شده است.

 با این حال، درمان زودرس می‌تواند در پیشگیری یا احتمالاً در آسیب ناشی از سکته مغزی جلوگیری کند.

 کارشناسان توصیه کردند که به یاد سپردن کلمه انگلیسی «FAST» می‌تواند به افراد در تشخیص سریع سکته مغزی کمک کند.

 این کلمه از چهار حرف تشکیل شده که هر کدام یک کلمه مجزا، «اف» مخفف کلمه صورت (face)، حرف «ای» مخفف کلمه بازو،(Arm)، «اس» مخفف کلمه گفتار را می‌رساند.

 چهار سوالی که باید پرسش شود این است که آیا صورت فردی که گرفتار سکته مغزی شده است نگاه ناهموار دارد.

 آیا دستان این فرد حلق آویز شده است.

 به گفتار این فرد باید توجه کرد و این سؤال را مطرح کرد که آیا این فرد دچار لکنت زبان یا سایر مشکلات در صحبت کردن شده است.

 باید زمان را از دست نداد و اقدام آخر اینکه فوراً برای اقدامات فوریتهای پزشکی برای کمک به این فرد باید سریعاً با اورژانس تماس گرفت.

 یکی از رایج‌ترین درمانها برای سکته مغزی فعال کننده بافتی پلاسمینوژن، درمان لخته ستیز است که به TPA شناخته شده است.

 فعال کننده بافتی پلاسمینوژن (Tissue plasminogen activator)‏ موجب تولید پلاسمین و حل شدن لخته خون می‌شود.

 TPA داروی درمان سکته قلبی محسوب می‌شود، این دارو برای درمان سکته‌های مغزی و قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 چنانچه این دارو بلافاصله پس از ایجاد سکته به انسان تزریق شود، موجب از بین رفتن سریع لخته‌هاشده و بافت‌های اطراف آن بر اثر نارسایی تغذیه از بین نخواهد رفت و جریان خون به حالت عادی باز خواهد گشت.

 متخصصان تأکید دارند که آموزش چگونگی جلوگیری از سکته مغزی با تغییرات در شیوه زندگی خاصی نیز می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

 دکتر «بابک ناوی»، مدیر مرکز سکته مغزی در بیمارستان نیویورک و مرکز پزشکی ویل کورنل، گفت: آمار سکته مغزی جدی است و چهارمین علت عمده مرگ و میر در آمریکا و علت عمده معلولیت بزرگسالان محسوب می‌شود.

 وی افزود: به طور متوسط در هر 4 دقیقه یک فرد بر اثر سکته مغزی فوت می‌کند،‌اما خبر خوب این است که 80 درصد سکته مغزی‌ها را می‌توان جلوگیری کرد.

 تغییرات در شیوه زندگی می‌تواند به طور قابل توجهی خطر داشتن سکته مغزی را کاهش دهد.

کاهش مصرف نمک

 کاهش مصرف نمک می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد و خطر ابتلا به سکته مغزی را نیز کاهش دهد.

 به جای نمک، مواد غذایی فصل را با انواع ادویه،ترشی مصرف کنید، یک رژیم کم‌چرب و کم ‌سدیم ممکن است احتمال بروز سکته‌مغزی را در شما کاهش دهد.

یک رژیم غذایی سالم بخورید

 کاهش LDL یا سطح کلسترول بد خطرات ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.

 سطح کلسترول باید 200 میلی‌گرم در هر دسی لیتر mg/dL  یا پایین‌تر باشد.

 افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی باید سطح LDL (کلسترول بد) خونشان را کمتر از mg/dL 100 و حتی کمتر از mg/dL 70 نگه دارند.

سیگار را ترک کنید

 افراد سیگاری 2 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته هستند. سیگار کشیدن رگهای خونی، فشار خون را افزایش می‌دهد و تسریع گرفتگی عروق است.

 استعمال سیگار باعث افزایش فشارخون، آسیب به پوشش رگهای خونی و افزایش خطر ایجاد لخته‌های خونی در سرخرگ‌ها می‌شود که ممکن است موجب بسته شدن رگ‌های خونی شوند.

ورزش کنید

 افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند در خطر بیشتری با کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت و سکته مغزی روبه‌رو هستند.

 از دست دادن وزن می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد و کاهش فشار بر روی سیستم گردش خون تأثیر می‌گذارد.

 حتی با این تغییرات در شیوه زندگی، کارشناسان تأکید دارند که افراد 55 ساله یا مسن‌تر هنوز هم در معرض خطر بیشتر ابتلا به سکته مغزی هستند.

 عدم فعالیت، اضافه وزن، یا هر دو خطر بروز سکته‌مغزی و سایر بیماری‌های مرتبط را بالا می‌برند.

 سیاهپوستان و مردم اسپانیایی و کسانی که با یک سابقه خانوادگی از سکته‌ مغزی یا «مینی سکته مغزی» دارند در معرض خطر بیشتر از ابتلا به سکته مغزی هستند.

 هر چند سکته مغزی در مردان شایع تر هستند، زنانی که دچار سکته مغزی هستند، بیشتر احتمال دارد که بر اثر آن فوت کنند