سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ بندگانم نزد من، شخص پرهیزگارِجوینده پاداشِ بسیار، ملازمِ عالمان، پیرو بردباران، و پذیرنده از حکیمان است . [امام سجّاد علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :27
بازدید دیروز :17
کل بازدید :349553
تعداد کل یاداشته ها : 97
103/2/6
11:13 ع

در کنار تمام عملیات‌هایی که در طول هشت سال دفاع مقدس انجام شد ، عملیات والفجر هشت، عملیاتی است که در مقایسه با سایر عملیات‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردار است؛ عملیاتی که ابتدا انجام آن انکار، و سپس شگرد آن باعث تحیر ژنرال‌ها و افسران نظامی دنیا شد. این عملیات را از منظرهای زیر می‌توان بررسی کرد:
1-در این عملیات، رزمندگان اسلام قبل از آنکه با دشمن درگیر شوند، به نبردی سخت و دشوار با طبیعت پرداختند، یعنی عبور از اروندرود؛ رودی که سرعت جریان آب آن به 80کیلومتر در ساعت رسیده بود و جزرومدی که ارتفاع آن را در شبانه‌روز به چهارمتر می‌رساند.
2-رعایت اصل غافلگیری ویژگی دیگر این عملیات بود. در حالی‌که دشمن از تجمع نیرو، حمل تجهیزات و درنهایت تردد نیروها مدام عکس هوایی تهیه کرده بود، حضور نیروها به‌گونه‌ای طراحی شد که دشمن تا چند روز بعد از فتح فاو، هنوز حمله رزمندگان اسلام را باور نداشت. عملیات ایذایی در چند نقطه مرزی مثل جزایر مجنون و ارتفاعات شمال‌غرب کشور یکی از این شگرد‌ها بود.
3-دانش و فن‌آوری به‌کاررفته در این عملیات، برترین دانش نظامی‌ جهان بود. جدول جزرومد 20ساله اروندرود مطالعه شده و بهترین زمان برای اجرای عملیات، محاسبه شده بود. ساعت 10شب بیست‌ویکم بهمن، آب در حداقل جزر قرار داشت. این زمان، وقت تحقق وعده الهی بود.