سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جویای دانش میان نادانان، همچون زنده در میان مردگان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :3
کل بازدید :349446
تعداد کل یاداشته ها : 97
103/1/28
10:47 ع

 

سلامتی، خلاقیت و کارایی؛

بعد از ناهار یک "چرت" بخوابید!

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی:‌ چرت بعدازظهر به استراحت پس از ناهار اطلاق می شود که می تواند همراه خواب باشد یا نه. تنها مختص به کودکان و افراد سالمند نیست؛ بلکه معمولا بسیاری از مردان و زنان پس از چند ساعت تلاش روزانه تمایل دارند تا استراحتی داشته باشند. این استراحت نیمروزی استرس را کاهش می دهد و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

 به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین، بر اساس تحقیقی که اخیرا روی فرانسویان و خواب آنها صورت گرفت، مشخص شد 45% افراد مورد آزمایش اظهار کردند که کمتر از نیاز خود می خوابند و 62% نیز از مشکلات مربوط به خواب گله مند بودند.

عدم کیفیت خواب شبانگاهی تاثیرات سوئی بر عملکرد روزانه فرد دارد چنانکه از میان شرکت کنندگان در این طرح، 48% از تاثیر منفی آن بر خلق و خو ، 45% بر رفتار یا قدرت تمرکز، 32% بر فعالیت های روزانه و 30% در ارتباط با دیگران گله مند بودند. برای جبران همه این مشکلات یک راه حل وجود دارد؛ چرت بعدازظهر.
چرت بعدازظهر و وراتث
به نظر می رسد علاقه به استراحت پس از ناهار به ریتم بیولوژیک مادرزادی بدن مربوط است. درواقع، این فرضیه که غذاخوردن در این باره نقش دارد رد شده است زیرا پس از صبحانه یا شام این احساس وجود ندارد. تمایل به استراحت بعد از ظهر حتی در بعضی افراد که ناهار هم نمی خورند دیده می شود و از همین رو بیشتر به ‍ژنتیک بستگی دارد.
فواید خواب نیمروزی
چرت بعدازظهر فواید زیادی دارد که ازجمله می توان به کاهش استرس،‌ تقویت حافظه و تمرکز، افزایش خلاقیت و تجدید تعادل عملکرد مغز اشاره کرد. چند دقیقه استراحت باعث فعال شدن دوباره قوای بدن می شود. کسانی که مجبورند ساعات طولانی مشغول به کار باشند می توانند به کمک خواب روزانه از خواب شبانگاهی کم کنند.
چرت بعدازظهر؛ کی و چطور؟
مدت مشخصی برای این استراحت وجود ندارد اما بهترین زمان همان مدتی است که فرد احساس سرحالی می کند البته مدت زمان استاندارد 20 دقیقه است. با این حال تعداد دفعات استراحت در طول روز ( یک، دو یا بیشتر) و همچنین مدت آن به ویژگی های فردی، زمان اشتغال و تمایلات آنها بستگی دارد. از نظر موقعیت نیز باید در در محلی استراحت کرد که با احساس راحتی همراه باشد. اگر شرایط شغلی شما طوری است که نمی توانید دراز بکشید، پشت خود را در حالت نشسته راست نگه داشته و در صورت امکان تکیه دهید و سر را به عقب نگه دارید. بهتر است دست ها و پاها را راحت رها کنید، چشم ها راببندید، به تدریج ریتم تنفس و همچنین افکارتان را کند کنید و همه ماهیچه های بدن را شل نمایید.
در هواپیما، اتومبیل،‌ قطار، محل کار و یا هرجای دیگری می توانید با چند دققیقه استراحت، شاداب و پرانرژی فعالیت روزانه خود را ادامه دهید.
منبع: www.Doctissimo.fr