سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هنگامی که دانشمندی می میرد، چنان شکافی در اسلام پدید می آید که جز جانشینش آن را پر نسازد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :7
کل بازدید :349514
تعداد کل یاداشته ها : 97
103/2/5
6:53 ص
 

 کولاک و بوران

ورزش بادهای سرد با سرعتی حدود 60-50 کیلومتر در ساعت توأم با ریزش برف و کاهش درجه حرارت به کمتر از 12 درجه زیر صفر از حوادثی است که در اکثر جاده‎ها و نواحی کوهستانی شمال کشور به وقوع می‎پیوندند و خسارات جانبی و مالی فراوانی ببار می‎آورد. سرمای غیر معمول ممکن است سبب یخ بستن زمین تا عمیق قابل ملاحظه‎ای شود که بر اثر آن لوله‎های آب و فاضلاب ممکن است ترک بردارند. بسته شدن مجاری آبگیری و آب انبارهای روباز و یا مخز‎ن‎های آب و صافی‎ها امکان دارد اشکالاتی در عملیات پیش آورد. مشکلات عمده دیگر سرما، گرم نگه داشتن کافی درون خانه‎ها و استفاده از تأسیساتی است که در هوای آزاد قرار دارند.

  اقدامات قبل از کولاک

1.       در خانه لباس گرم داشته باشید.

2.       از عدم وجود درز در بین شیشه‎های پنجره‎ها و درب‎ها مطمئن شوید.

3.       با توجه به فصل، همیشه بخاری قابل حمل در دسترس داشته باشید.

4.       همیشه چراغ قوه و یا روشنایی سیار در دسترس باشد.

  نکات ایمنی هنگام وقوع کولاک

1.       هنگام وقوع کولاک در مکان امن و مطمئن بمانید. فقط در صورت لزوم اقدامات اضطراری را انجام دهید.

2.       هنگم کولاک و بوران تا حد ممکن از رانندگی در نواحی کوهستانی پرهیز کنید.

3.       در صورت ضرورت مسافرت در شرایط نامساعد جوی، زمان خروج و مقصد مسافرت را به اطرافیان اعلام کنید.

4.       در صورت ضرورت مسافرت از وسایل و تجهیزات ایمنی استافده کنید.

5.       مراقب سقوط درختان، تیرک‎ها و دکل‎های برق باشید.

6.       در صورتی که وسیله نقلیه خراب شد پس از تماس با مراکز امدادی تا رسیدن کمک‎های امدادی لازم در داخل اتومبیل بمانید تا از خطر سرمازدگی و عوارض ناشی از آن و جمله حیوانات درنده در امان باشید.

7.       افراد آسیب دیده را در پتو و لباس گرم پیچیده و ضمن مراقبت از نقاط آسیب دیده بدن با دقت مصدوم را به محل امن منتقل کنید.

 

-19-1- بعد از بروز کولاک

  1.    آرامش خود را حفظ کنید.

  2.    به گزارشات اداره هواشناسی از طریق رادیو و تلویزیون و یا بلندگوهای عمومی توجه فرمایید.

  3.    در چنین شرایطی پیاده‎روی و رانندگی فوق‎العاده خطرناک است (شاخه‎ها، درختان و پایه‎های برق ممکن است سقوط کنند).

  4. اگر درخانه هستید سریعا به برپایی بخاری و یا اجاق‎های صحرایی اقدام نمایید. (ممکن است راه‎های ارتباطی قطع و تأمین سوخت مشکل شود، باید در مصرف سوخت صرفه‎‎جویی نمایید).

  5.    مقداری مواد غذایی و همچنین آب نگهداری کنید.

  6.     وسیله روشنایی تعبیه کنید (چراغ قوه، شمع و ...)

  7.    مواد لازم را متناسب با موقعیت آماده کنید.

  8.    فقط در صورت ضرورت و یا فوریت با اتومبیل رانندگی کنید (زنجیر چرخ، لاستیک اضافه و یخ‎شکن همراه داشته باشید).

  9.    در رانندگی فقط جاده‎های اصلی و مهم را انتخاب کنید. ساعت حرکت ورود خود را به یکی از دوستان اعلام کنید.

  10.     مخزن سوخت ماشینتان پر باشد، در صورتی که اتومبیلتان خراب شد تا رسیدن کمک در داخل اتومبیل بمانید.

  11.     از فعالیت‎های سنگین (برف پاروکردن، هل دادن و ...) اجتناب کنید.

  12.     قبل از خروج از منزل درصورت امکان آدرس مقصد، و زمان حرکت خود را به یکی از بستگان اطلاع دهید.

  گردباد

عبارت است از سیستم حجیم،‌ دوار و بسته‎ای در فضا با فشار کم همراه با بادهای شدیدی که در  جهت مخالف عقربه‎های ساعت در نیمکره شمالی و درجهت عقربه‎های ساعت در نیمکره جنوبی ایجاد می‎شود. به سیستم فوق در اقیانوس هند و اقیانوس آرام جنوبی گردباد، در آتلانتیک غربی و اقیانوس آرام شرقی گردباد و طوفان و در اقیانوس آرام غربی طوفان‎های سخت اطلاق می‎شود.

   این توده گرد و غبار قیفی شکلی که با سرعت بیش از 100 کیلومتر به دور خود می‎چرخد و از قاعده ابر، صاعقه تا روی زمین کشیده می‎شود،‌ اکثراً در فصل بهار تا پاییز در مناطق گرمسیر و کویری اتفاق می‎افتد،‌گردباد به سرعت از سمتی به سمت دیگر در حرکت است و در مسیر حرکت خود بسیاری از اشیاء را منهدم می‎کند و باعث ایجاد خرابی ساختمان‎های ضعیف، از جاکندن درختان و از بین رفتن مزارع در مسیر خود می‎شود.

   سرعت گردباد در چرخش به دور خود بسیار بالاست و در حرکت طولی به ظاهر آرام است ولی قدرت مخرب آن این پدیده را در مرز یکی از سوانح در آورده است.

   چون گردبادها غیر قابل پیش‎بینی‎ترنی انواع طوفان‎ها می‎باشند، زمان بین اولین هشدار در مورد گردباد و رسیدن آن ممکن است بسیار کوتاه باشد. گاهی اوقات تغییرات اوضاع جوی به قدری سریع رخ می‎دهد که امکان هشدار در مورد گردبار وجودندارد. این که شما و خانواده‎تان باکاهش خطرات در منزل، آموختن نشانه‎های شناسایی نزدیک شدن یک گردباد، یادگرفتن سیستم اعلام خطر اضطراری درمحله‎تان و دانستن این گه چگونه خود را به بهترین پناهگاه موجود برسانید و آماده مقابله با یک وضعیت اضطرای شوید، بسیار حایز اهمیت می‎باشد.

نشانه ‎های زیر ممکن است به معنی نزدیک شدن یک گردباد باشند:

1.    آسمان تیره یا سبزرنگ

2.    ابر بزرگ، تیره و کم ارتفاع

3.    رگبار شدید

4.    غرش بلند شبیه صدای قطار باری

   اگر به هر یک از این شرایط هوای پی‎بردید، فورا پوشش مناسب به تن کرده، و به رادیو و تلویزیون محلی یا رادیو هواشناسی که در مورد وضع هوا برنامه پخش می‎نماید گوش فرا دهید.

8.     در صورت مشاهده یک ابر قیفی شکل در حوالی محل اقامتتان، فورا پناه بگیرید. اما، اگر گردباری را در دور دست‎ها تشخیص دادید، پیش از این که پناه بگیرید، با گزارش آن به اتاق خبر ایستگاه رادیو و تلویزیون محلی، دیگران را نیز از خطر گردباد آگاه نمایید. با احتیاط و عاقلانه رفتار نمایید. اگر فکر می‎کنید که ممکن است در خطر باشید، بلافاصله در جستجوی پناه برآیید.

9.     هنگام وقوع گردباد، خانواده شما ممکن است هر جایی باشند، خانه، محل کار، مدرسه یا در خودرو، با اعضای خانواده در مورد بهترین محل برای پناه گرفتن از گردباد و چگونگی محافظت از خود در برابر اشیای پرنده و اجسام در حال سقوط صحبت نمایید. کلید جان سالم به در بردن از گردباد و کاهش خطر آسیب‎های احتمالی، در طراحی، آماده بودن و تمرین کارهایی که شما و افراد خانواده‎تان به هنگام بروز گردباد باید انجام دهید، می‎باشد. بیشتر موارد مرگ و آسیب دیدگی در طی یک گردباد ناشی از اجسام سبک و سرگردان است. اگرچه ناحیه کاملا امن در هنگام وقوع گردباد وجود ندارد، برخی مکان‎ها نسبت به سایرین از امنیت بیشتری برخوردار می‎باشند.

10.   مکانی را در خانه انتخاب کنید تا اعضای خانواده در صورتی که گردباد بروز نماید، در آن جمع شوند. یک قانون اصلی این است : از پنجره‎ها اجتناب نمایید چون کنده شدن پنجره می‎تواند سبب آسیب‎ رساندن یا مرگ شخص شود.

   امن‎ترین مکان خانه، قسمت مرکزی زیرزمین می‎باشد. در صورتی که زیرزمین ندارید، به یک اتاق مرکزی، بدون پنجره در پایینغترنی طبقه بروید. این مکان می‎تواند یک راهرو مرکزی، حمام یا توالت باشد. برای حفاظت بیشتر، زیر یک شی محکم مثل یک میز سنگین یا یک میز کارپناه بگیرید. در صورت امکان بدن خود را با یک پتو، کیسه خواب یا تشک پوشانده، سرتان را با هر چیز در دسترس حتی دست‎هایتان بپوشانید. دقت نمایید که بالای قسمتی که در آن پناه گرفته‎اید، اشیاء سنگین نظیر یخچال وجود نداشته باشد. در صورتی که گردباد به خانه شما صدمه وارد آورد، آن اشیاء سنگین ممکن است بر روی شما بیافتند.

11.   در طی گردباد در خانه متحرک باقی نمانید. خانه‎های متحرک بر اثر وزش بادهای شدید ممکن است واژگون شوند. حتی خانه‎های متحرکی که دارای یک سیستم اتصال به زمین هستند نمی‎توانند در مقابل نیروی گردباد مقاومت نمایند.

   اگر در یک خانه متحرک زندگی می‎کنید، به یک ساختمان مجاور که ترجیحا زیر زمین داشته باشد بروید. اگر در مجاورت شما هیچ پناهگاهی وجود ندارد، در نزدیکترین جوی، شیار یا آبگذار موجود دراز کشیده، سرتان را با دست‎هایتان بپوشانید. اگر در ناحیه گردباد خیز زندگی می‎کنید، ساکنین خانه متحرکتان را تشویق نمایید تا پناهگاهی برای حفاظت در مقابل گردباد بسازند.

12.   نامطلوب‎ترین مکان در هنگام گردباد، یک وسیله نقلیه موتوری است. خودروها، اتوبوس‎ها و ماشین‎های باری به راحتی توسط گردباد به اطراف پرتاب می‎شوند. هرگز سعی نکنید با خودرو از گردباد جلو بزنید. اگرگردبادی را دیدید، وسیله‎ نقلیه خود را متوقف نموده از آن خارج شوید. هرگز زیر وسیله نقلیه‎تان نروید.

13.     اگر در هنگام ایجاد گردباد، در هوای آزاد قرار دارید و حفاظت به حد کفایت در دسترس نمی‎باشد:

1. از نواحی پر درخت پرهیز نمایید. 2. از وسایل نقلیه اجتناب نمایید. 3. در یک جوی، آبراهه یا نقطه کم ارتفاع از زمین دراز بکشید. 4. سرتان را با چیزی یا با بازوهایتان حفاظت نمایید.

14.یک ساختمان وسیع مثل یک مرکز خرید، یک تالار نمایش یا یک سالن ورزشی بخصوص خطرناک می‎باشد، چون معمولاً سقف آنها منحصرا توسط دیوارهای خارجی نگهداری می‎شود. بیشتر چنین ساختمان‎هایی وقتی گردباد به آنها برخورد نماید، نمی‎توانند در برابر فشار فوق‎العاده مقاومت نمایند و خیلی راحت‎ فرو می‎ریزند. اگر در هنگام گردباد در چنین ساختمانی هستید، از پنجره‎ها دور شوید. به پایین‎ترین سطح ساختمان، در صورت امکان به زیر زمین، رفته و از پنجره‎ها پرهیز نمایید.

15.اگر برای رفتن به یک حفاظ یا پناهگاه یا یک قسمت پایین‎تر در ساختمان وقت ندارید، سعی کنید که زیر یک چارچوب درب یا در مقابل چیزی که شما را از اجسام درحال سقوط محافظت نموده یا مسیر آنها را منحرف نماید، قرار بگیرید. به عنوان مثال، در یک فروشگاه چند طبقه، درمقابل قفسه‎ها سنگین و محکم پناه بگیرید. در یک تالار نمایش، به زیر صندلی‎ها بروید. حفاظت از سرتان فراموش نشود.

16.در ادارات، مدارس، بیمارستان‎ها یا هر ساختمانی که گروه زیادی از مردم در یک ناحیه کوچک تجمع می‎نمایند،‌ توجه زیادتری لازم است. دیوارهای خارجی این بناها اغلب پنجره‎های بزرگی دارند.

   اگر شما در یکی از این ساختمان‎ها هستید: 1. از پنجره‎ها و درب‎های شیشه‎ای فاصله بگیرید. 2. به داخلی‎ترین (مرکزی‎ترین) قسمت ساختمان در پایین‎ترین طبقه بروید. 3. از آسانسورها (بالابرها) استفاده نکنید چون ممکن است برق قطع شود و شما در آن گیر بیافتید. 4. سرتان را حفظ نموده تا آنجا که ممکن است به جمع کردن بدنتان خود را کوچک نمایید تا احتمال اصابت اجسام به شما به حداقل برسد.

17.     اگر شما برای رسیدن به پناهگاه به کمک نیاز داشته باشید، برنامه‎ریزی بیشتری بخصوص در هنگم نزدیک شدن طوفان می‎باشد.

18.   اگر شما از صندلی چرخ‎دار استفاده می‎کنید، از پنجره‎ها فاصله گرفته و به یک اتاق مرکزی (درونی) در خانه بروید. در صورت امکان زیر یک میز محکم پناه بگیرید. سر خود را با هر چیزی که در دسترستان است،‌ حتی با دست‎هایتان بپوشانید. اگر شما قادر به حرکت از تخت خواب یا صندلی نیستید و کسی برای کمک در دسترس نمی‎باشد، یا پوشاندن بدنتان با پتو و بالش‎ها خود را از اصابت اجسام در حال سقوط حفظ نمایید.

19.   اگر خارج از ساختمان هستید و یک گردباد به شما نزدیک می‎شود، به درون یک جوی یا شیار موجود در روز زمین بروید. در صورت امکان، دراز کشیده و سر خود را با بازوهایتان بپوشانید.

20.     اقدامات مهمی که باید در افزایش برنامه‎ریزی خانه انجام شود:

   چند دقیقه وقت صرف نمایید تا با خانواده‎یتان یک برنامه‎ریزی برای مواقع اضطراری برخورد با گردباد، انجام دهید. طرحی از محل زندگی‎تان رسم نمایید یا در مورد محل و چگونگی دنبال حفاظ گشتن در هنگام خروج از هر اتاق گفتگو نمایید.

   راه دومی برای خروجی از هر اتاق یا ناحیه نشان دهید. اگر به تجهیزات خاصی مثل نردبان و طنابی نیاز دارید، محل قرار گرفتن آن را علام‎گذاری کنید. در صورتی که سیستم هشدار مجهز به آژیر در منطقه شما وجود دارد،‌ اطمینان کسب نمایید که همه افراد معنی آژیر سیستم هشدار را می‎فهمند.

   محل جعبه‎ کمک‎های اولیه و کپسول آتش‎نشانی را علامت‎گذاری و مشخص نمایید. محل قرار گرفتن کلیدها یا شیر فلکه‎های تأسیسات را مشخص نمایید تا در زمانی اضطراری در صورتی که وقت داشتید، آنها را قطع نمایید. کمک‎های اولیه پایه‎ای و اساسی، طریقه استفاده از کپسول آتش‎نشانی، و چگونگی و زمان قطع جریان آب، گاز و الکتریسیته در خانه‎یتان را به اعضای خانواده خود آموزش دهید. سیاست خروج اضطراری کودکان از مدرسه را بیاموزید.

   مطمئن شوید که فرزندانتان می‎دانند که : گردباد چیست؟ احتمال وقوع و اعلا. وقع گردباد چه موقع می‎باشد؟ در کدام ناحیه و منطقه زندگی می‎کنند؟ (اخطارها و هشدارها در منطقه یا ناحیه اعلام می‎شود).

   توجه به اقدامات اضافی برای اشخاص نیازهای اختصاصی را می‎طلبد در این حالت نیازها، محدودیت‎ها، توانایی‎ها و داروهای مخصوصتان را روی کاغذی یادداشت نمایید. این فهرست را همیشه همراه خود نگه دارید. کسی را در نزدیکان (همسر، هم اتاقی، دوست، همسایه، خویشاوند یا همکار) پیدا کنید که موافقت نماید در هنگام وضع اضطراری به شما کمک کند. یک رونوشت از فهرستتان را به او بدهید. احتمال دارد، بخواهید یک کلید اضافی برای خانه‎یتان تهیه کنید، یا نشانی برای پیداکردن یک کلید به او بدهید. از طریق هر وسیله‎های که در اختیار دارید، در مورد شرایط جوی اطلاعات کسب نمایید، مانند گزارش‎های رادیویی یا خطوط تلفنی اعلام وضع هوا.

   برای اطمینان از این که اعضای خانواده، اطلاعات در زمینه ایمنی درباره گردباد را به خاطر می‎آورند،‌ تمریناتی برایشان ترتیب داده و از ایشان بخصوص در مورد چگونگی شناخت اوضاع جوی خطرناک و چگونگی پناه گرفتن پرسش نمایید.

منبع : http://www.avarbardari.com